
=====================================
Przedmiot i zakres wniosku:
Przedmiotem niniejszego wniosku jest zabezpieczenie opisanego powyżej obszaru pod nowy park w Czyżynach, czyli miejsce rekreacji i wypoczynku dla okolicznych mieszkańców, Krakowian z innych dzielnic oraz turystów (ze względu na powstający obok oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie). Mieszkańcy Krakowa już zdecydowali o tym, że chcą tam urządzić park - w głosowaniu na zadania mające być zrealizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa 2016. Projekt “Zamieszkaj Obok Parku” (dotyczył właśnie tego obszaru) zyskał prawie 12 tys. punktów, zajmując tym samym 2 lokatę, co zapewniło mu finansowanie (ponad 2,5 mln złotych) oraz decyzję Prezydenta Miasta Krakowa o skierowaniu go do realizacji (“Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa nr 2011/2016 w sprawie zatwierdzenia listy zadań o charakterze ogólnomiejskim do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego miasta Krakowa”). Działania zmierzające do urządzenia tam nowego parku podjął już Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie - poza planowaniem zagospodarowania tej przestrzeni, składając także wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego na wskazanym terenie.
Celem niniejszego wniosku do MPZP jest planistyczne uregulowanie przeznaczenia wskazanych działek pod ogólnie dostępną zieleń / rekreację, nawet w sytuacji, w której ktoś wysunie do nich roszczenia, czego konsekwencją będzie ich przejęcie, co na terenie dawnego lotniska, nie jest niemożliwe. Za koniecznością zabezpieczenia tego obszaru pod zieleń przemawia przynajmniej kilka argumentów:
- Takie miejsce jest w tej okolicy niezwykle potrzebne, ponieważ obok niego powstały osiedla mieszkaniowe (Avia i Orlińskiego), w ramach których wybudowano 3,5 tys. mieszkań (ok. 10 tys. mieszkańców). Zabudowa ta jest często wskazywana, jako zbyt gęsta i pozbawiona wystarczającej ilości zieleni.
- W sąsiedztwie wskazanych działek znajduje się zabytkowy hangar, pozostałość dawnego lotniska w Czyżynach - warto chronić jego otoczenie przed zabudową, by móc właściwie eksponować jego unikalną architekturę. Jest on wpisany do rejestru zabytków znajdujących się na terenie miasta Krakowa pod numerem 988 - ul. Stella-Sawickiego /Czyżyny/, A-1065, d. hangar lotniczy 30.XII.1997.
- W zabytkowym hangarze ma powstać oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (część eksponatów już się tam znajduje), a sam budynek jest remontowany. Plany Muzeum Inżynierii Miejskiej odnośnie hangaru ujęte zostały w załączniku. Otoczenie placówki muzealnej, znajdującej się w zabytkowym hangarze, powinno właściwie eksponować sam budynek i prowadzoną w nim działalność, a także stanowić jej uzupełnienie, co potwierdziły także władze muzeum.
- W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa wskazano na konieczność objęcia ochroną pozostałości po lotnisku Rakowice-Czyżyny. Teren będący przedmiotem tego wniosku, jest właśnie jego elementem, który w przyszłości, wraz z hangarem, powinien zostać włączony w granice Parku Kulturowego „Lotnisko”.
- Ogólne argumenty przemawiające za zwiększeniem powierzchni terenów zielonych w Krakowie, zwłaszcza w rejonach miasta, w których mamy do czynienia z ich deficytem, a do takich należy ta część Czyżyn.
- Obszaru zieleni urządzonej na terenie sklasyfikowanym jako usługowy;
- Obszaru przeznaczonego na ogólnodostępne usługi wypoczynkowe / rekreacyjne w otoczeniu terenu zielonego;
- Obszaru przeznaczonego na otwarte usługi edukacyjno-rekreacyjne / edukacyjne powiązane z powstającą w sąsiedztwie filią Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie;
- Takie odsunięcie możliwej zabudowy na działkach od ulicy Stella-Sawickiego (część III obwodnicy Krakowa), aby nie zmieściły się tam żadne dodatkowe budynki.
Wytyczne odnośnie zagospodarowania tego obszaru powinny uwzględniać także:
- Stworzenie ciągów pieszych zapewniających komunikację pomiędzy sąsiednimi osiedlami, a najbardziej popularnymi kierunkami przemieszczania się ich mieszkańców - np. drogi do przystanków tramwajowych i autobusowych. Zapewnienie drożności tych przejść.
- Zakaz stawiania ogrodzeń uniemożliwiających swobodne przemieszczanie się po tym terenie.
- Zakaz zabudowy tego obszaru, z wyjątkiem infrastruktury parkowej (place zabaw, siłownie itp.), ewentualnie ograniczonej zabudowy związanej z infrastrukturą Muzeum Inżynierii Miejskiej nie kolidującej jednak z parkiem.
Jeśli ktoś ma tu coś ciekawego do powiedzenia, to czekam na uwagi. Z tekstu można też korzystać, może ktoś na jego podstawie wypracuje swój wniosek, który złoży. Zapraszam do dzielenia się uwagami. A wnioski przydałyby się także dla innych terenów, między innymi wschodniej części pasa startowego czy w okolicach nowego wybiegu dla psów
