Projekt ogólnomiejski
Kosztorys: 1 999 999 zł
LOKALIZACJA
Główna lokalizacja: Wejście na kładkę na należącej do Gminy Kraków działce nr 118/112 lub 156/29, a zejście na należącej do Gminy Kraków działce nr 143/61 lub 118/92.
OPIS PROJEKTU
Projekt ma na celu wybudowanie przejścia nad płotem, którego budową Spółdzielnia Mieszkaniowa Czyżyny oddzieliła od siebie dwa osiedla: Dywizjonu 303 oraz Orlińskiego, przy czym obydwa osiedla nie są ogrodzone. Przejście takie powinno zaczynać się na jednej z należących do miasta działek po południowej stronie wskazanego płotu, a kończyć na jednej z miejskich działek po północnej stronie ogrodzenia. Powinno być tak urządzone, aby możliwe było korzystanie z niego zarówno przez osoby starsze, których wiele mieszka na os. Dywizjonu 303, jak i przez dzieci, dla których stanowi najkrótszą drogę do Szkoły Podstawowej nr 52, do której przynależy rejon ul. Orlińskiego. Dobrze również, żeby kładka swoim kształtem nawiązywała do historycznych kontekstów tego miejsca, które jest związane z lotnictwem.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Urządzenie takiego przejścia jest istotne zarówno dla mieszkańców najbliższej okolicy, jak i całego miasta. Jeżeli chodzi o mieszkańców Czyżyn, to dla dzieci mieszkających na os. Orlińskiego, byłaby to najkrótsza, a jednocześnie najbezpieczniejsza droga do Szkoły Podstawowej nr 52, do której przypisany jest ten rejon. Płot przegradza im również przejście do miejskiej biblioteki, poczty czy miejskiego parku i ogródka jordanowskiego. Wielu mieszkańcom osiedla Dywizjonu 303 płot blokuje najkrótszą drogę do najbliższego przystanku tramwajowego Stella-Sawickiego, do lokali usługowych znajdujących się wzdłuż ul. Orlińskiego czy do powstającej filii Muzeum Inżynierii Miejskiej - Hangar Czyżyny.
Płot dzieli także teren, na którym w przyszłości jest planowany Lotniczy Park Kulturowy, oddzielając od siebie różne jego części, a tym samym utrudnia mieszkańcom Krakowa i turystom swobodne zwiedzenia terenu, na którym kiedyś znajdowało się Lotnisko Rakowice - Czyżyny. Poza tym brak takiego przejścia jest negatywnym przykładem tego, jak szatkuje się i prywatyzuje tkankę miejską w Krakowie, warto więc zawalczyć o jej przywrócenie mieszkańcom. Tym bardziej, że nie ma żadnego racjonalnego argumentu za zablokowaniem tego przejścia.
Brak woli współpracy z mieszkańcami ze strony władz Spółdzielni Mieszkaniowej Czyżyny, w tym jej Prezesa spowodował, że formuła merytorycznej dyskusji o stworzenia takiego przejścia już się wyczerpała, stąd jedynym sensownym sposobem na jego urządzenie, wydaje się urządzenie kładki ponad płotem. Pod uwagę brany był także wariant budowy tunelu, został jednak zarzucony ze względu na zbyt wysokie koszty.