Czyżyńska Kładka na Lotnisko
Krótki opis (do 250 znaków):
Budowa kładki pieszo-rowerowej nad ul. Stella-Sawickiego, która połączy dwie części pasa startowego dawnego lotniska. Kładka byłaby też pomostem pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi, Parkiem Technologicznym, PK, terenami zielonymi przy pasie i muzeami.
Szczegółowy opis propozycji zadania:
Budowa lekkiej kładki pieszo-rowerowej nad ulicą Izydora Stella-Sawickiego pomiędzy skrzyżowaniem tej ulicy z al. Jana Pawła II oraz ul. Romana Florera (odcinek długości ok. 1,3 km). Umożliwiłaby szybkie i bezpieczne przedostanie się na drugą stronę tej ruchliwej dwupasmowej drogi, zarówno rowerzystom, jak i pieszym. Ostateczna forma wykonania kładki oraz zastosowane materiały zostaną określone na etapie projektowania, w zależności od możliwości, jakie zdaje przeznaczony na to zadanie budżet. Podobnie, dokładna lokalizacja zależałaby tu od ram prawnych, planów odnośnie ewentualnej przebudowy ul. Stella-Sawickiego oraz doświadczenia specjalistów z ZIKiT i projektantów obiektu. Kładka byłaby przeznaczona dla pieszych, rowerzystów, a także osób niepełnosprawnych.
Uzasadnienie dla realizacji zadania:
- Cel i potrzeba realizacji projektu
Celem projektu jest budowa szybkiego i bezpiecznego przejścia łączącego dwie części dawnego lotniska w Czyżynach, które jest przecięte ruchliwą ulicą Izydora Stella-Sawickiego (III obwodnica Krakowa). Pomiędzy skrzyżowaniami z al. Jana Pawła i ul. Romana Florera, na odcinku ok. 1,3 km nie ma tam przejścia dla pieszych ani przystanku komunikacji miejskiej. Tymczasem po jednej stronie ulicy znajduje się tam bardzo intensywna zabudowa mieszkaniowa oraz zabytkowy hangar mający zostać przekształcony w filię Muzeum Inżynierii Miejskiej, po drugiej natomiast Krakowski Park Technologiczny (biurowce wzdłuż ul. Życzkowskiego), Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej, Muzeum Lotnictwa Polskiego, zabytkowy pas startowy i otaczające go tereny zielone. Opisane tu elementy są wobec siebie komplementarne, kładka taka zapewniłaby mieszkańcom osiedli mieszkaniowych dostęp do miejsc pracy (biurowce), nauki (uczelnia) i rekreacji (muzeum, tereny zielone), pozwoliłaby wyznaczyć w okolicy przystanek komunikacji miejskiej (musi być zlokalizowany przy przejściu dla pieszych), a także połączyła dla mieszkańców Krakowa, obydwie części pasa startowego i terenów dawnego lotniska czy zlokalizowane w okolicy Muzeum Lotnictwa Polskiego, planowane Muzeum Inżynierii Miejskiej i także zaplanowane już Małopolskie Centrum Nauki. - Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców
Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców okolicy oraz innych części miasta przejawia się w wielu wymiarach, a główne z nich zostały wymienione poniżej:- Umożliwienie mieszkańcom okolicy bezpiecznego przejścia i przejechania na rowerze przez ruchliwą ulicę Izydora Stella-Sawickiego.
- Umożliwienie lokalizacji w sąsiedztwie kładki przystanku komunikacji miejskiej, który pozwoliłby mieszkańcom okolicznych osiedli na łatwiejsze dojazdy do szkoły czy pracy w inne części miasta. Przystanek byłby również przydatny dla pracowników biurowców znajdujących się wzdłuż ul. Życzkowskiego oraz studentów Wydziału Mechanicznego PK. Lepszy dostęp do komunikacji publicznej, pozwoliłby także na poprawę problemów z dostępnością miejsc parkingowych w okolicy, jeśli więcej osób zaczęłoby z niej korzystać.
- Zapewnienie mieszkańcom osiedli po wschodniej stronie ul. Izydora Stella-Sawickiego prostszego dostępu do zlokalizowanych po zachodniej stronie tej ulicy miejsc pracy w biurowcach.
- Zapewnienie mieszkającym w okolicy studentom i pracownikom Politechniki Krakowskiej prostszego dostępu do uczelni.
- Zapewnienie mieszkańcom wschodniej strony ul. Izydora Stella-Sawickiego dostępu do terenów rekreacyjnych, jakie stanowią zabytkowy pas startowy dawnego lotniska w Czyżynach oraz otaczająca go zieleń.
- Połączenie ze sobą okolicy, w której w przyszłości znajdą się trzy ośrodki muzealno-naukowe: Muzeum Lotnictwa Polskiego, Muzeum Inżynierii Miejskiej oraz Małopolskie Centrum Nauki i umożliwienie odwiedzającym je gościom swobodnego przemieszczania się pomiędzy tymi instytucjami.
- Wielbiciele lotnictwa i historii otrzymają przeprawę, która scali podzielone na dwie części tereny jednego z najstarszych lotnisk na terenie naszego kraju, które okazjonalnie wciąż jest czynne.
- Atrakcyjność projektu
Głównym atutem projektu, jest scalenie historycznych terenów dawnego lotniska w Czyżynach i otwarcie go w większym stopniu dla mieszkańców Krakowa. Tworzy on także przestrzeń rozciągającą się od ul. Młyńskiej na Prądniku Czerwonym, do ul Marii Dąbrowskiej w Czyżynach, którą można pokonać bez krążenia w poszukiwaniu przejść dla pieszych na ruchliwych drogach i na przeważającej długości, bez uciążliwości powodowanych przez ruch drogowy. Łączy on osiedla mieszkaniowe z terenami na których znajdują się miejsca pracy oraz rekreacji i wypoczynku. Dodatkowo kładka da możliwość poprawy jakości komunikacji publicznej w tej okolicy, co przyczyni się do zmniejszenia liczby samochodów na ulicach w tym rejonie.
Składowe koszty realizacji:
- Projekt i opracowanie dokumentacji - 250 tys. zł
- Wykonanie kładki - 2,75 mln zł
- Wybranie lokalizacji, opracowanie koncepcji i ogłoszenie przetargu - 30 kwietnia 2017 roku
- Rozstrzygnięcie przetargu na realizację i rozpoczęcie prac- 31 lipca 2017 roku
- Zakończenie prac budowlanych i odbiory techniczne - 30 listopada 2017 roku
===================================================UWAGI====================================================
Wrzucam w internety, jak myślicie, co byście dodali, co zmienili, co poprawili Uwagi mile widziane, bo projekt jeszcze nie jest złożony, ale dużo czasu już nie zostało Nie mówię, że są jakieś wielkie szanse na realizację takiego projektu, bo kładka nad taką ulicą, to nie jest tania sprawa, ale myślę, że bardzo by się przydała w tej okolicy, a dlaczego, co możecie przeczytać powyżej.
No i jeszcze będę potrzebował podpisów na liście poparcia przez złożeniem, więc jeśli ktoś jest "za", to już teraz wsparcie się przyda
Zapraszam do konstruktywnej dyskusji Malkontentów uprzedzam od razu, że nawet jeśli teraz i w ramach tej edycji Budżetu Obywatelskiego kładka nie zostanie dopuszczona pod głosowanie, to warto, żeby ten temat stał się elementem dyskusji o tym, co można by w naszej okolicy poprawić - od czegoś trzeba zacząć