Metro w Krakowie i stacja w Czyżynach - Rynek Czyżyński - dyskusja na forum

Forum Dzielnicy Czyżyny - sprawy ważne dla jej mieszkańców, remonty, nowe inwestycje, szkoły i przedszkola oraz miejsca do spędzania wolnego czasu. Propozycje zmian w Czyżynach i pinie o obecnie prowadzonych.
lrc1912
Posty: 739
Rejestracja: 23 cze 2016, 13:17

Re: Metro w Krakowie i stacja w Czyżynach - Rynek Czyżyński - dyskusja na forum

Postautor: lrc1912 » 16 lis 2017, 20:18

Bez obrazy, ale to strata pieniędzy za które można by było kupić autobusy elektryczne, tramwaje i rozwinąć komunikację miejską.

Fedaykin
Posty: 223
Rejestracja: 28 sty 2016, 15:33

Re: Metro w Krakowie i stacja w Czyżynach - Rynek Czyżyński - dyskusja na forum

Postautor: Fedaykin » 16 lis 2017, 22:49

Bez obrazy, ale to strata pieniędzy za które można by było kupić autobusy elektryczne, tramwaje i rozwinąć komunikację miejską.

Serio? Od lat korzystam z komunikacji miejskiej. Jak mam wsiadać do autobusu, to aż mnie skręca. Wolę iść na piechotę nawet kilkadziesiąt minut, o ile jest taka możliwość. Tramwaje w Krakowie to jedyny sensowny środek transportu stricte miejskiego, choć i im można wiele zarzucić (wspomniane już częste awarie w zimie/lecie). Metro to chyba jedyna realna alternatywa dla ruchu samochodowego - nie chodzi tylko o to, by zadowolić ludzi korzystających z komunikacji miejskiej. Przede wszystkim celem powinno być wyrobienie myślenia typu "Po co mam odpalać samochód? Metrem będę szybciej.".

Z resztą jeżeli chcemy się trzymać Twojego sposobu myślenia, to już dawno powinno się np. "zaorać" stary pas startowy - rozwiązanie tanie, szybkie ... natychmiastowy zysk dla miasta, zamiast myślenia perspektywicznego. Półśrodki to zła droga do celu.

Nowy
Posty: 804
Rejestracja: 12 lip 2014, 13:04

Re: Metro w Krakowie i stacja w Czyżynach - Rynek Czyżyński - dyskusja na forum

Postautor: Nowy » 17 lis 2017, 0:31

krakuska pisze:wg mnie od DH Wandy w stronę Serenady, 29 listopada i dalej jest dobrym pomysłem, brak tam tramwajów i raczej tramwajów tam nigdy nie będzie bo nie ma gdzie, a drogi zakorkowane. Jest to lepsza opcja niż przez rondo czyżyńskie gdzie jest dużo lini tramwajowych i stosunkowo blisko do centrum.

Ale nikt tu nie pisał, żeby prowadzić linię, do Ronda Czyżyńskiego, ale raczej, żeby dać do niej dostęp mieszkańcom osiedli w Czyżynach - to kilkadziesiąt tysięcy osób i relatywnie słaba komunikacja publiczna w okolicy. Np. z Wiślickiej i właściwie bez przerwy odjeżdżają autobusy w stronę centrum, do Serenady wkrótce dojedzie tramwaj przez Dobrego Pasterza. Nie ma sensu dublować linii komunikacyjnych, skoro zaraz obok w ogóle ich nie ma.

Fedaykin pisze:
lrc1912 pisze:Bez obrazy, ale to strata pieniędzy za które można by było kupić autobusy elektryczne, tramwaje i rozwinąć komunikację miejską.

Z resztą jeżeli chcemy się trzymać Twojego sposobu myślenia, to już dawno powinno się np. "zaorać" stary pas startowy - rozwiązanie tanie, szybkie ... natychmiastowy zysk dla miasta, zamiast myślenia perspektywicznego. Półśrodki to zła droga do celu.

Słusznie @Fedaykin, patrząc w taki sposób, że "szkoda kasy" i trzymajmy się schematu, który może jest byle jaki, ale jakiś jest i po co coś zmieniać. Dokładnie tak można by powiedzieć o pasie startowym, zaorać, bo po co taką przestrzeń pustą trzymać w mieście, za te działki można by kupić dużo autobusów elektrycznych, a ile "kieszonkowych parków" urządzić... :) Nie bójmy się wielkich pomysłów i idei! Jeśli nie ma się ambicji, to tym bardziej nic się nie osiągnie.


Arav
Posty: 424
Rejestracja: 15 paź 2016, 22:01

Re: Metro w Krakowie i stacja w Czyżynach - Rynek Czyżyński - dyskusja na forum

Postautor: Arav » 17 lis 2017, 9:54

Po co w ogole bylo likwidowac Lotnisko w Czyzynach i "marnowac pieniadze" na nowe lotnisko w Balicach!? Bez sensu.... przeciez to Czyzynskie kiedys dzialalo! <tak, to byla ironia>

Brunon K.
Posty: 233
Rejestracja: 25 lis 2015, 13:50

Re: Metro w Krakowie i stacja w Czyżynach - Rynek Czyżyński - dyskusja na forum

Postautor: Brunon K. » 17 lis 2017, 12:20

Przystanki... Krakowskiego Metra będą przy Bohomolca, i Dąbroskiej. Bo tam się przeprowadzili resortowi, i tam się teraz inwestuje. Jeśli zbudują kolejne linie :)).
A wy macie przecież (sadząc po parkingach dla inwalidów, na wypadek wojny) autostradę pod nosem! A -W PLANACH- linie tramwajową przez Stella do Mistrzejowic, i Łęgu.

Czarnykot
Posty: 41
Rejestracja: 29 paź 2016, 0:59

Budowa metra w pobliżu osiedla Orlińskiego/Avia

Postautor: Czarnykot » 26 lis 2017, 19:32

https://noweczyzyny.com/metro-w-krakowie-i-stacja-w-czyzynach-rynek-czyzynski/

Myślicie ze się uda wybudować krakowskie metro w pobliżu naszego osiedla ?

kicaj
Posty: 43
Rejestracja: 22 lip 2017, 20:20

Re: Metro w Krakowie i stacja w Czyżynach - Rynek Czyżyński - dyskusja na forum

Postautor: kicaj » 29 lis 2017, 22:55

Ze dwa, trzy lata temu pojawiał się taka oto propozycja pociągnięcia metra na linii wschód zachód. Zaproponowano 3 warianty, zielony wydaje mi się najbardziej sensowny nie tylko dlatego że przebiega przez środek Czyżyn, ale również przez olsze i Rakowice, ponadto jest chyba najmniej problematyczną wersją z tych trzech które są na mapce;)

Obrazek


D89
Posty: 554
Rejestracja: 26 gru 2014, 21:26

Studium Wykonalności budowy metra

Postautor: D89 » 23 kwie 2018, 19:29

Witajcie!

Ze zdziwieniem zauważyłem, że pomimo wielkiej aktywności wszelkiej maści „aktywistów” i „społeczników”, do tej pory nie pojawił się na forum temat aktualny i naprawdę ważny dla wszystkich mieszkańców Avii/Orlińskiego (a także D303 i 2PL): miasto ogłosiło przetarg na opracowanie Studium Wykonalności metra, a jedną ze wskazanych do analizy wariantów jest:
Obrazek

Oczywiście jest to tylko jedna z koncepcji przedstawionych do dalszych prac, ale chyba nikt nie ma wątpliwości że w naszym szeroko pojętym interesie jest aby ostateczny przebieg trasy przyszłego metra był właśnie taki. W tym celu będziemy jednak musieli zdobyć się na odrobinę wysiłku i zorganizowanie oddolnego lobbingu społecznego.

Abyśmy jednak nie byli jak „aktywiści” którzy potrafią tylko przypinać się łańcuchami do drzew, rozdzierać szaty i rzucać się pod nadjeżdżające spychacze, zaczniemy od wysiłku intelektualnego.

Dla zainteresowanych całość materiałów jest dostępna tutaj:
https://appimeri.um.krakow.pl/app-pub-szp/pages/zmw-og-detail.jsf?id=6358&lay=normal&fo=0

Nas interesują głównie załączniki 1 „Szczegółowy opis przedmiotu umowy” oraz 2 „Wykaz udostępnianych materiałów”.

Na pierwszy ogień polecam zapoznać się ze „Wstępną analizą możliwości budowy I linii metra w Krakowie na kierunku Wschód – Zachód”, całość dostępna tutaj: https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=95804

a najważniejszy jest załącznik 3 „sytuacja”. Na mapie Krakowa są tam naniesione 3 warianty A, B i C. Na interesującym nas odcinku warianty A i B przebiegają ulicami Bora Komorowskiego i Andersa, a wariant C dawnym pasem startowym. Niestety analiza wykazała że trasa C obejmuje swoim zasięgiem najmniejszą liczbę mieszkańców (odpowiednio 285 tys, 287 tys. i 260 tys.) i jako najkorzystniejszy został wskazany wariant B (szczegóły na str 29 i 39 Analizy). Należy jednak brać pod uwagę że opracowanie to pochodzi sprzed 4 lat, kiedy w miejscu naszych osiedli była jeszcze „betonowa pustynia”.

Wracając do dokumentów obecnego przetargu, czytamy uważnie zał 1 „ Szczegółowy opis przedmiotu umowy” - tam jest opisane co dokładnie ma być wykonane i jakie kryteria mają być brane pod uwagę przy ostatecznym wyborze trasy. Nie ma tu miejsca na przepisywanie całego tego dokumentu, zacytuję więc tylko najważniejsze punkty:

Wykonawca przedstawi podstawowe dane statystyczne dotyczące Krakowa dla stanu istniejącego i ostatnich 15 lat wraz z analizą trendów zmian na tle innych miast Polski/Europy.

Wykonawca w ujęciu syntetycznym scharakteryzuje aktualny stan zagospodarowania przestrzennego miasta

Wykonawca wyszczególni miejsca występowania znacznych potencjałów ruchotwórczych (generatorów ruchu)
Należy scharakteryzować uwarunkowania rozwoju systemu transportu (w szczególności dotyczące Projektu) wynikające z aktualnego poziomu i przewidywanych zmian w strukturze wiekowej, strukturze zatrudnienia, poziomie zamożności mieszkańców obszaru, zapewnienia dostępności do usług publicznych


Nie ma wątpliwości że nasze osiedle jest sporym „generatorem ruchu” (choć zapewne nie tak wielkim jak rysują to niektórzy „aktywiści”-hejterzy, gdybyśmy naprawdę mieli 20 tys. mieszkańców to razem z innymi nowymi osiedlami z okolicy z łatwością przebilibyśmy inne warianty ;) ). Co więcej „struktura wiekowa” wskazuje że nasz „potencjał ruchotwórczy” w najbliższym czasie będzie wzrastał ;) Atutem naszego osiedla jest także zwarta zabudowa, pewne oddalenie od istniejących linii tramwajowych i autobusowych, ale przede wszystkim stary pas startowy który dzięki ochronie konserwatorskiej nie może być zabudowany i stanowi idealną rezerwę terenu dla poprowadzenia tu tunelu metra. Budowa w tym śladzie minimalizuje kolizje z istniejącą zabudową, nie powoduje właściwie utrudnień komunikacyjnych (w przeciwieństwie do perspektywy rozkopania na wiele miesięcy Bora Komorowskiego i Andersa), a także znacząco obniża koszty, bo tunel pod pasem można wykonać tradycyjną metodą odkrywkową. Do zalet można też zaliczyć bliskość strefy ekonomicznej, MCN i przyszłego muzeum w hangarze oraz dogodny punkt przesiadkowy na skrzyżowaniu ze Stella-Sawickiego i przyszłą linią tramwajową.

Podsumowując, mamy sporo rzeczowych argumentów na to że metro powinno przebiegać właśnie obok naszego osiedla. Pozostaje tylko uważnie śledzić przebieg powstawania Studium (uważnie tzn. nie poprzez BIP na oficjalnej stronie urzędu, a nie wiadomości z „mediów” lokalnych, które „redagują” ludzie zarabiający mniej od kasjerki w markecie) i wziąć aktywny udział w konsultacjach społecznych. Skoro grupa skupiona wokół tego forum potrafiła zawalczyć o park, to chyba zmobilizuje się także w tej sprawie ;) Na początek zachęcam do dyskusji i budowania „świadomości społecznej”. Stwórzmy też tutaj możliwie szeroką listę argumentów, którą będzie można przekuć na szkic oficjalnego pisma które każdy z mieszkańców będzie mógł przesłać w ramach konsultacji.

Działając wyprzedzająco stworzyłem też mały FAQ:
1. Politycy kuamio bo wybory ido! - Przed wyborami to politycy biorą się za naprawy chodników itp. „inwestycje” które można zrobić tanio i szybko. Pierwsze wyniki prac nad studium będą dopiero w przyszłym roku – czyli już długo po wyborach. Poza tym plik kartek z analizami, obliczeniami, wykresami i rysunkami to raczej mało populistyczny chwyt.

2. Politycy kradno! Metro nigdy nie powstanie bo ni ma kasy! - W ciągu ostatnich lat w Krakowie i okolicach powstały m.in. autostrada, odcinek S7, łącznica kolejowa Zabłocie – Krzemionki. Powstają kolejne odcinki dróg i zupełnie nowa linia kolejowa na estakadach w centrum miasta. Wszystkie te inwestycje są bardzo kosztowne, a jednak powstają i tak samo będzie z metrem. Obecny system transportowy jest na granicy wydajności (co widać najlepiej na przykładzie sieci tramwajowej). Miasto aby się rozwijać musi „wejść na wyższy poziom”, alternatywą jest odpływ inwestycji, pieniędzy i przede wszystkim ludności.

3. Słoikom się metra zachciewa! Kraków dla krakusów, a wam furmankami jeździć! - tak się składa że metro jest opłacalne jedynie przy zapewnieniu odpowiednio wysokich potoków pasażerskich. Niestety stare osiedla malowniczo rozłożone pośród pól i lasów do tej pory nie były w stanie ich zapewnić. To właśnie dzięki nowej, gęstej i zwartej zabudowie pomysł budowy metra zaczyna się kalkulować finansowo. Drodzy sąsiedzi, powinniście być nam wdzięczni ;) gdyby nie my budowa tunelu przez pustynię pomiędzy dwoma osiedlami nigdy nie miałaby sensu ;)

4. Pas dla samolotów! Ja kce piknik lotniczy! Lotnisko zamiast metra! - skoro tunele metra mogą przebiegać pod ulicami po których jeżdżą 20-tonowe ciężarówki, to mogą też być pod pasem startowym dla lekkich i ultralekkich samolotów (a inne przecież i tak z niego nie korzystają, prawda?). Nie ma żadnych technicznych przeszkód aby po wybudowaniu tunelu pas startowy był nadal użytkowany tak jak obecnie. Co więcej budowa tunelu pod pasem to świetna okazja do jego remontu i wymiany nawierzchni, może nawet jedyna okazja, bo nie ma innego uzasadnienia do wydania na ten cel kilku milionów złotych. Przy budowie metra „w gratisie” jest remont pasa i uporządkowanie przestrzeni wokół niego.

5. No dobra, może metro kiedyś powstanie, ale na pewno nie za naszego życia. - Kilka terminów: otwarcie ofert w przetargu na Studium Wykonalności – 8.05.2018. Termin wykonania Studium – 68 tygodni od podpisania umowy, ale nie później niż do 16.12.2019 – to jest data kiedy zapadnie ostateczna decyzja o przebiegu. Kolejnym krokiem jest uzyskanie decyzji środowiskowej (minimum 1 rok) i pozwolenia na budowę. Równolegle potrzebne będzie zapewnienie finansowania (środku UE, budżet, obligacje, PPP). Następnie przetarg na wybór wykonawcy i budowa. Licząc optymistycznie budowa mogłaby się zacząć w 2021 lub 2022 roku i potrwać 3 lata, czyli do 2025. Biorąc pod uwagę opóźnienia i ewentualne etapowanie budowy, realnie możemy spodziewać się zakończenia za jakieś 10 lat – ja tam zamierzam dożyć tego czasu ;)

lrc1912
Posty: 739
Rejestracja: 23 cze 2016, 13:17

Re: Studium Wykonalności budowy metra

Postautor: lrc1912 » 24 kwie 2018, 11:30

Jestem przeciwnikiem metra. Uważam, że Kraków jest za małym Miastem na tego typu rzeczy. W Warszawie, Rzymie, Paryżu i Nowym Jorku ma to sens, ale nie tutaj.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2022, 18:26 przez lrc1912, łącznie zmieniany 1 raz.

ragandbones
Posty: 241
Rejestracja: 16 lis 2016, 0:57

Re: Studium Wykonalności budowy metra

Postautor: ragandbones » 24 kwie 2018, 11:49

Strzelam, ze obecnie w Krakowie jest podobna ilosc mieszkancow co w Warszawie gdy metro zaczelo powstawac. Za 10 lat w Krakowie moze byc wiecej mieszkancow, niz obecnie w Warszawie. Wyobrazasz sobie teraz Warszawe bez metra?



Wróć do „Dzielnica Czyżyny w Krakowie - sprawy ważne dla mieszkańców”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości