jas78 pisze:Dokładnie jest tak ja Pan pisze. Standardowo miejsca zewnętrzne kosztują 10-kilkanaście tysięcy złotych, a podziemne 20-30 tys. Nasze kosztowały 19900 a mój deweloper to nie Janka Ochojska - nie zajmuje się działalnością charytatywną. Ceny na Avii ewidentnie są zawyżone.
Niestety wybudowanie parkingów podziemnych kosztuje trochę więcej, po prostu miejsca dotują później kupujący mieszkania bez miejsc, to jest wliczone w cenę metra kwadratowego mieszkania. A do budowy miejsc postojowych obligują deweloperów przepisy, więc muszą je projektować, choć pewnie by nie chcieli, bo to drogie i później ciężko sprzedać jeszcze, zwłaszcza za tyle, ile kosztowała ich budowa. Zwróćcie uwagę na to, że budowa jednego miejsca postojowego na otwartym niedawno parkingu P+R na Kurdwanowie kosztowała ok. 50 tys., a to kawałek utwardzonego terenu z wydzielonymi stanowiskami (do tego chyba też na miejskiej działce). Zobaczcie ile kosztuje budowa parkingów podziemnych w mieście (podzielcie koszt inwestycji przez liczbę miejsc). Ja wiem, że inwestycje publiczne rządzą się swoimi prawami i są pewnie o połowę droższe, niż jeśli ktoś by budował taki parking prywatnie, ale jednak nawet połowę niższe kwoty, to ciągle nie 20 tys. zł

Nie chodzi tu o żadną działalność charytatywną, deweloperzy takich parkingów podziemnych by nie budowali, gdyby nie obligowały ich do tego przepisy, a skoro już je budują, to muszą je sprzedać i tu modele kształtowania cen w taki sposób, żeby cała inwestycja się spięła, mogą być różne (tanie mieszkania + drogie parkingi, droższe mieszkania + tańsze parkingi, bardzo drogie mieszkania + parking gratis). No właśnie, myślicie, że jeśli ktoś daje gratis miejsce postojowe, to dopłaca do interesu?

jas78 pisze:Natomiast problem jest. Byłem wczoraj z wizytą na Nowych Czyżynach. Na tańszej części (Orlińskiego) wygląda to całkiem nieźle - telefony do SM zrobiły swoje i chodniki są wolne od aut. I osiedle prezentuje się całkiem sympatycznie, zwłaszcza te niższe bloki po prawej stronie od Orlińskiego (wieże są niestety straszne - żadnej wspólnej przestrzeni, żadnej zieleni tylko parking i beton pod oknami - kto na to wydał zgodę?).
Dokładnie tak, jak piszesz, pod Orlińskiego 4 i Orlińskiego 6 już porządek, ale to były pierwsze oddane inwestycje na tej części osiedla, więc trochę czasu musiało upłynąć, zanim wszyscy się nauczyli co i jak, ale wyszło nieźle, już raczej nikt się nie łudzi, że będzie parkował pod blokiem. Natomiast nie ma też problemu np. z tym, żeby wnieść zakupy, czy żeby zatrzymał się dostawca pizzy. Pewnie z czasem porządek przyjdzie i pod pozostałe bloki, także te wieżowce po drugiej stronie ulicy Orlińskiego. Do tego pewnie kiedyś zostanie też uporządkowana kwestia parkowania na tej drodze i też powinno to sporo zmienić. Nie wiem natomiast, jak będzie wyglądało parkowanie na zamkniętym osiedlu Avia, bo chyba płot, który miał świadczyć o ekskluzywności, staje się tu raczej przekleństwem. Ale obstawiałbym, że pewnie prędzej czy później też pojawi się strefa zamieszkania i mandaty? Czy może SM i Policja nie będzie miała tam wstępu w sprawach parkowania? Pamiętajmy, że osiedla są jeszcze w trakcie budowy i dopiero po zakończeniu prac, zostanie wprowadzona docelowa organizacja ruchu - myślę, że będzie nieźle
